Vergoedingen en kosten
In Nederland is de Basis GGZ opgenomen in de zorgverzekeringsweg. Dat betekent dat je (een deel van) de kosten terug kunt krijgen van je zorgverzekeraar. Alleen wanneer ik een contract heb afgesloten met de zorgverzekeraar worden de kosten, met uitzondering van je eigen risico, vergoed.
Met de volgende zorgverzekeraars heb ik ook voor 2026 een contract afgesloten:
. ASR en Ik kies zelf
. Aevitae
. CZ, Ohra, Nationale Nederlanden
. Menzis en Anderzorg
. DSW en Stad Holland
. Zorg en Zekerheid
. Salland
. VGZ, IZZ, VGZ bewust, MVJP, Zorgzaam, IZA, UMC, Univé, Zekur, Zekur Natura
. Zilveren Kruis, Interpolis, FBTO, Friesland, Achmea (uitsluitend aanvullende polis)
Zorgprestatiemodel
Vanaf 1 januari 2022 is het zorgprestatiemodel de nieuwe bekostiging van onder andere de basis ggz. In het zorgprestatiemodel is afgesproken hoe de praktijk de behandeling in rekening moet brengen. En er is afgesproken hoe de rekening betaald moet worden. Het zorgprestatiemodel gaat niet over wélke zorg je krijgt of hoe je die krijgt, maar over de onderdelen waaruit de zorg is opgebouwd.
Binnen mijn praktijk zijn de meeste zorgprestaties consulten. Dit zijn de gesprekken die we hebben tijdens de intake én de gesprekken die we hebben tijdens de behandeling. Dit kan fysiek zijn, maar ook telefonisch, per chat of via e-health. Soms is bij een consult iets extra’s nodig. Bijvoorbeeld een tolk. Deze zorgprestaties heten toeslagen. Ze worden, als dat van toepassing is, bij een consult opgeteld. Tot slot zijn er enkele overige prestaties. Bijvoorbeeld een ‘intercollegiaal overleg’ met een andere zorgverlener.
De consulten kunnen in tijdsduur variëren van 5 tot 120 minuten. In mijn praktijk reken ik de tijd en het consult zoals ik die vooraf met je heb afgesproken en dus in mijn agenda staat ingepland. Indien we hier meer dan 15 minuten van afwijken pas ik de tijd – na overleg met jou – aan.
Prestatietarieven 2025
De genoemde tarieven gelden wanneer je bij een verzekeraar bent waarmee geen contract is afgesloten. Neem altijd vooraf contact op met je zorgverzekeraar om onverwachte verrassingen te voorkomen! Bij de gecontracteerde zorgverzekeraars is een gereduceerd tarief afgesproken. De kosten tellen mee voor het jaarlijkse eigen risico en zullen dus, als je nog eigen risico hebt, door de zorgverzekeraar eerst bij jou in rekening worden gebracht.
De tarieven zijn inclusief de indirecte tijd. Hiermee wordt tijd bedoeld die ook nodig is voor je behandeling, maar waar je zelf niet bij aanwezig bent. Denk bijvoorbeeld aan verslaglegging of een andere voorbereidende activiteit.
| Diagnostiek | vanaf 5 minuten | € 41,85 |
| Diagnostiek | vanaf 15 minuten | € 72,10 |
| Diagnostiek | vanaf 30 minuten | € 119,53 |
| Diagnostiek | vanaf 45 minuten | € 167,16 |
| Diagnostiek | vanaf 60 minuten | € 192,00 |
| Diagnostiek | vanaf 75 minuten | € 233,92 |
| Diagnostiek | vanaf 90 minuten | € 286,81 |
| Diagnostiek | vanaf 120 minuten | € 397,88 |
| Behandeling | vanaf 5 minuten | € 32,95 |
| Behandeling | vanaf 15 minuten | € 58,81 |
| Behandeling | vanaf 30 minuten | € 100,14 |
| Behandeling | vanaf 45 minuten | € 142,24 |
| Behandeling | vanaf 60 minuten | € 169,00 |
| Behandeling | vanaf 75 minuten | € 208,00 |
| Behandeling | vanaf 90 minuten | € 254,10 |
| Behandeling | vanaf 120 minuten | € 362,58 |
De rekening
Maandelijks inventariseer ik alle onderdelen van je behandeling zoals dat in het zorgprestatiemodel is afgesproken. Vervolgens gaat de rekening op een veilige manier naar jou of je zorgverzekeraar. Op de rekening die je ontvangt of op het declaratieoverzicht van je zorgverzekeraar kun je terugvinden uit welke zorgprestaties jouw behandeling bestond. Het declaratieoverzicht is terug te vinden via ‘mijn omgeving’ van je zorgverzekeraar en vaak ook via de eigen risico overzichten die je van de zorgverzekeraar ontvangt.
Wie betaalt de rekening
Kijk voordat je jezelf meldt voor een behandeling altijd goed je zorgpolis na. Zo voorkom je achteraf nare financiële verrassingen.
De meeste zorgverzekeraars hebben tegenwoordig een zorgvinder op hun website staan. Hierop kun je zien of ik een contract heb afgesloten met je zorgverzekeraar. Is er geen contract afgesloten, dan stuur ik de rekening naar jou. Zelf dien je hem dan door te sturen naar je zorgverzekeraar, zodat een deel ervan door de zorgverzekeraar vergoed kan worden. In je zorgpolis of via telefonisch contact met je zorgverzekeraar kun je achterhalen hoeveel procent dit is. Het andere deel van de kosten komt dus voor eigen rekening.
Declaraties die achteraf door je zorgverzekering worden afgewezen kunnen niet op de praktijk worden verhaald. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het uitzoeken van je zorgverzekering, lees hierbij dus goed de kleine lettertjes.
Als je in aanmerking wilt komen voor een vergoeding, is een verwijsbrief van je huisarts verplicht.
Onverzekerde zorg
Wanneer blijkt dat er geen verzekerde DSM stoornis vastgesteld kan worden die volgens de Zorgverzekeringswet tot het Basispakket behoort, of je wilt niet dat je rekening bij je zorgverzekeraar wordt gedeclareerd, kun je er voor kiezen om toch in behandeling te blijven. Je ontvangt in dit geval zelf een nota. Deze factuur is niet te declareren bij de basisverzekering van je zorgverzekeraar. Ik reken dan € 120,00 per gesprek van 60 minuten.
No Show
Bij niet of te laat (korter dan 24 uur van te voren) afzeggen van een afspraak worden kosten in rekening gebracht. Voor een intake of behandeling van 60 minuten reken ik € 75,-, voor een gesprek of behandeling van 90 minuten komt het op € 125,-. Het is dus van belang om je tijdig af te melden als het je niet lukt om op de gemaakte afspraak te komen. Doe dit minimaal 24 uur voordat je de afspraak hebt. Liefst per mail, maar bellen en voicemail inspreken kan natuurlijk ook.